Næsten som at komme hjem

… siger Milla da hun går om bord.
Vi skal på tur og dennegang er Villads også med.

Men faktisk er Seacliff er til salg ?

Det er den mest fordi vi synes ikke vi får sejlet nok i forhold til det arbejde der er med at have båd – og selvfølgelig ikke mindst udgifterne – men indtil videre er den ikke blevet solgt. Og skal jeg være helt ærlig så er det helt OK – altså at den ikke er blevet solgt endnu ?fordi i år har vi – indtil videre – haft den bedste og mest solrige sommer, ever. En sommer der startede allerede i maj og med undtagelse af ca 8 dage omkring Sct. hans, har der været sol og mellem 25 og 30 graders varme. Og så er det jo at det er fedt at have båd  og tage på vandet hvor temperaturen er til at klare.

Så altså, vi er på vores første sejl-ferie i flere år

Mandag den 2. Juli ⛵ til Tunø

Efter lidt hurtigt morgenmad – bliver der pakket sammen til sejlturen, køleskabet tømt, sengetøj rullet sammen og pludselig er bilen fyldt til bristepunktet. Milla og Villads hjælper, de har overnattet her og glæder sig til turen.
Vi skal lige en tur omkring Fakta for at hente vand/sodavand – det bliver til et større indkøb, der skal jo også liiiige lidt med til frokost, lidt hygge osv. Videre hen til Shell for at købe gas og så endelig ned til båden. Alt bliver slæbt ud på broen – helt uden problemer – næsten ? Leif løfter en af plast-kasserne for at sætte den ombord – og bunden falder ud ? Det er dog kun en pose med rugbrød og et låg fra en smøreost der ryger i vandet og det ligger nu og flyder et sted i havnen ? Resten havner på broen.

12:15 går vi ud af havnen og straks sættes kursen mod Tunø.

Der er næsten vindstille, så vi sætter ikke sejl men går for motor -hele turen.
Selvstyreren bliver sat til, så vi alle 4 kan bare sidde og nyde en dejlig frokost. Resten af turen slappede ungerne bare af – og tog en lille lur på kistebænkene

15:30 ankomst bugten ved Tunø.

Vi kaster anker inde i bugten og nyder solen og det stille vand.

Villads får prøvet sine kræfter med årerne i gummibåden og han ror grillen over på stranden.
Milla springer i vandet fra toppen af båden.
På et tidspunkt har båden alligevel drevet lidt mod land – selvom vi har kastet anker – nok fordi det er ren sandbund. Så vi prøver at flytte os lidt ud, men der er en del andre både så til sidst bliver vi enige om at sejle ind i havnen.
Her er trangt – vi kommer til at ligge ude på 2 andre. Det er fordi der er Tunø festival i den kommende weekend, og så er bådene allerede ved at fylde havnen. Vi finder senere ud af at folk allerede har godt gang i øllene, det er IKKE hyggeligt.

Ungerne og jeg går en tur til købmanden – handler ind til aftensmaden. Grillen bliver startet og en lille hvidløgsmarineret oksesteg, 4 kvarte spidskål, nogle store tomater, samt nogle pølser bliver til en dejlig ret.

Efter maden går vi 3 igen en tur og når selvfølgelig at fange den smukkeste solnedgang.
En dejlig dag er slut.

Tirsdag den 3. Juli 2018

– afgang 11:00 fra Tunø

Styrmanden er Villads
Vi skal tanke brændstof, og det kan vi ikke på Tunø – så vi må til Mårup på Samsø. Her er der et skilt hvorpå der står at det kan kun lade sig gøre mellem kl 8 og 9 – så vi må ringe efter havnemesteren. Han kommer dog straks og vi får tanket 7,5 l. Og det er så det vi har brugt fra Kaløvig til Samsø. Mårup havn ånder af fred og ro – en dejlig havn, et dejligt sted. Det havde nok været bedre at ligge her, end i den overfyldte havn på Tunø.

12:20 fra Mårup har sat kurs mod Endelave.

15:45 ankomst Endelave

I en lille folder som ligger på havnen står der: Dejlig Ø havn med helt ny havn og havnebygning færdiggjort i 2011. Øen byder på rige muligheder for cykel og gåture i meget smuk natur. Er særlig kendt for sin store bestand af vilde kaniner og råvildt. Endelave er en velfungerende Ø med skole, købmand, kro og egen læge. Derudover en masse små steder, hvor der er mulighed for indkøb eller en kop kaffe og andre lækkerier. El, WiFi og møntvask er inkluderet i havnepengene.

Ungerne og jeg går en tur op i Læge-Urtehaven, køber en is og lader os opsluge af de mange urter der er grupperet alt efter om det er til indvortes eller udvortes brug, historien bag og betydning i dag. Også en afdeling til kryddersnapse.

En fin oplevelse som begge faktisk var interesseret i. På vejen retur spiste vi en god portion af de små kirsebær, der var på vejen.
Vi gik også en tur hen forbi kirken og de 2 ville hver tænde et lys. Milla opdagede et skilt hvor der stod EIF – og lavede så et L = LEIF
På tilbagevenden så vi at købmanden var lukket tirsdag og torsdag og de øvrige dage kun åbent mellem 11 og 13. Den oprindelige gamle butik, hvor Eva Rasmussen var ansat, eksisterer ikke mere – i dag er det bare en museumsbutik.
Det betød at vi ikke kunne købe ind til aftensmad og det betød igen at vi måtte på kroen for at spise. Villads og jeg fik dagens ret som var spareribs med kartoffelsalat og blandet grøn salat og Milla og Leif fik et stjerneskud hver.
På hjemturen blev de 3 optaget af fodbold i havestuen ved havnen.

Onsdag den 4. juli – 11:30 gik vi fra Endelave

Lidt blæsende – omkring 6-8 sek/m men super fin sejlvejr.
Vi blev vækket af Jakob der ringede kl 9 – han havde prøvet at ringe til os alle – men ingen reagerede. Jeg ringede tilbage, han ville bare sige hej da han havde fundet sin mobiltelefon. Han er jo hjemme fordi han er på fodboldskole og spiller bold 6 timer om dagen.
Havnen på Endelave har meget fine store baderum og med gratis varmt vand. Det er ok. Hentede brødet – som blev bestilt i går – et stenovnsbagt Jernalderbrød.
Det var ret lækkert.
Tilbage på båden hvor alle var stået op og i gang med at fylde vand på.
Vi nød igen et dejligt morgenbord med scrambleeeg med friskplukkede urter fra urtehaven i går.
De 3 andre gik herefter i bad mens jeg fik ryddet op

11:30 ⛵ vi fra Endelave.

Flot stille og rolig ankomst Snaptun 13:15 – begge børn lagde tov på hækpælene og jeg hoppede op foran. Det fungerer super.
Vi gik en tur op for at se hvad vi kunne købe til middagen – men den oprindelige havne kiosk var lave t om til en Havne cafe. Lige overfor var også en slags cafe med fisk på menuen. Men her kunne også købes lidt proviant.
Det blev til lidt røget laks, som vi blev enige om at servere til pasta som blev krydret med de krydderurter som vi plukkede på Endelave i går.
Leif skulle sove morfar, så vi 3 blev enige om at tage færgen til Hjarnø.

Vi stoppede op ved Linedanser sjov på gaden – Villads forsøgte at efterabe dem. Jeg filmede det. Vi gik videre til stranden og her øvede han sig i at kaste smutsten. Pludselig gled een ud af hans hånd og ramte mig midt i ansigtet. Av – det gjorde ondt, han var fuldstændig ude af den men Milla fik mig ned at ligge og de hentede koldt vand til at lægge på den bloddryppende tud jeg havde fået. Og også en ordentlig een på overlæben. Tror ikke noget er brækket men bliver helt sikkert noget pyntet med blå og gule farver.
Heldigvis skete der ikke mere.

Vi tog retur med færgen, så det blev kun til en times tid derover.
Vi hyggede til aften. Og pastasalaten med laks blev ret lækker
Vi spillede et spil de havde med jungle-et-eller-andet.
Det resulterede i adskillige latterkramper – fedt. Villads sagde – århh nej jeg har helt ondt i kæberne af at grine.

Torsdag den 5. juli – 11:40 fra Snaptun

Alle har sovet helt til kl 10.
Jeg fik lidt af et chock over at se mig selv i spejlet. Omkring begge øjne, over næsen, ned på den ene kind og overlæben var mørkeblå.

I dag bestod morgenmaden af ristet brød – resterne fra de 2 øvrige dage – og det er fordi vi var for sent ude med at bestille et friskt brød i går. Men det gik jo faktisk også fint.
Ungerne fyldte vand på flasker og Villads skyllede båden med ferskvand.

Vi ⛵ fra Snaptun kl 11:40.

En dejlig tur – med relativt meget søgang. Ungerne lagde sig lidt i køjen og jeg skrev her.

Ankommer til Hou 14:15

– sidder bare lidt inden ungerne og jeg bliver enige om en gåtur langs kysten. Igen en fed oplevelse. Vi hopper rundt på tåspidser fordi der er fyldt med tanglopper.

Vi går direkte i supermarkedet og handler ind. Det er ungerne der har valgt at lave maden og også stå for indkøb.
Og de hygger sig derinde.
Her er et rigtigt godt sejlerkøkken, hvor der både er rent og pænt.
Der er ikke andre gæster på terrassen, så den har vi helt for os selv. Den er i øvrigt blevet frisket op bl. a. med noget sejl der kan trækkes ned, sådan at terrassen faktisk bliver helt lukket.

Efter en stund kommer Milla ud med portionsanrettede tallerkner og mums det ser lækkert ud.
Og det er lækkert.
Vi får vasket op og går ned på båden og laver en slags ønskekoncert, dvs at vi hver vælger et stykkeYouTube musik som vi så afspiller med højtaler på.
Top hygge!
Næsten midnat inden vi kommer i seng.

Fredag den 6. juli – 13:00 fra Hou

Solopgang kl 4:16

Der er fuldstændigt stille – næsten ingen vind – fantastisk. Det kan man da ikke sove fra
Jeg ser stadig sjov ud i fjæset med mørkeblå øjne og en ordentlig een på overlæben. Ved 9 tiden står Leif op og en halv time senere kommer Villads. De 2 går en tur op efter brød.
Vi får et godt morgenbord, med Baked Beans og scramble eggs

Vi ⛵ af sted kl 12:30

– har lidt turbulens med at komme ud af pladsen, gummibåden sidder på tværs og tovet kan Villads ikke få af stolpen – men det lykkes og vi sejler ind i havnen for at tanke. Lige godt 21 l kommer der på. Milla og Villads går op i Brugsen for at hente hakkekød til pasta i aften.

Og så ud af havnen kl 13:00. Turen er med 8-10 m/sek med lidt stød op til 13. En fin tur, hvor vi 3 tegner hinanden – eller forsøger at gøre det.

Ankommer Norsminde 14:30

Straks går de op efter fiskefrikadeller og fiskefilet til frokost.
Underholdningen klarer Milla ved at rap’e – godt hjulpet af Villads.

Lørdag den 7. juli – 10:30 fra Norsminde

Vækkeuret kimede løs kl 4:30 – stod op med solen gemte sig bag en tung sky, så jeg vækkede ikke ungerne, som vi ellers havde aftalt, da de gerne vil se solen stå op  – men tog lidt billeder – under dynen igen og en halv time senere hylede vandalarmen. Op igen og denne gang var solen lige kommet op over skyen.

SMS tikkede ind på Leifs mobil kl. 8:00; Vandet gik kl 04:00 skrev Pernille så nu er det om at komme hjem – så vi kan køre til KBH.

Vi snupper et dejligt bad, pakker sammen og futter af fra Norsminde kl 10:30
Ungerne spiser morgenmad under sejlturen

En spændende tur med en del søgang. Og det bliver ikke mindre da vi kommer i nærheden af CatLink. Ungerne hviner af spænding og ikke mindst da en lodsbåd kom farende – helt tæt på – for at tage imod en stor båd fra Singapore.

Vi ankommer i Kaløvig 13:10.

Jesper kom lige lidt senere og var med til lidt reste-frokost.

Da ungerne var taget afsted – var det stille.
Leif tog en ordentligt morfar – mens jeg tømte båden og spulede den med rent vand.
Vi har hjemme ved 16tiden og straks kom Charlotte og Betina ud for at tage imod os. Vi sms’ede med Sanne og blev enige om at vente med at køre til KBH til i morgen.
Klokken er nu 17:40 og der er endnu ikke sket noget med fødslen – så hun er tilsyneladende ret langt tid om det.